عکس از مواد غذایی برای درمان کم خونی

کم خونی، وضعیتی است كه در آن، تعداد یا اندازه گلوبولهای قرمز و یا مقدار هموگلوبین موجود درخون كاهش می یابد و تبادل اكسیژن و دی اكسید كربن بین خون و سلولها دچار اختلال میشود


کم خونی چیست؟

کم خونی یا آنمی وضعیتی است كه در آن، تعداد یا اندازه گلوبولهای قرمز و یا مقدار هموگلوبین موجود درخون كاهش می یابد و تبادل اكسیژن و دی اكسید كربن بین خون و سلولها دچار اختلال میشود. به این دلیل درمان کم خونی بسیار اهمیت دارد.

دلایل کم خونی

کاهش هموگلوبین میتواند به یکی از سه علت زیر باشد:

  • بدن شما RBC کافی را تولید نمیکند.
  • در بدن شما RBC تخریب میشود.
  • از دست رفتن خون به علت قاعدگی، آسیب، یا سایر علل خونریزی.

نشانه های کم خونی

بیشتر افرادیکه دچار آنمی جزئی هستند معمولا متوجه آن نمیشوند. شدت و میزان علائم بستگی به شدت، نوع و سرعت بروز آنمی دارد. اگر آنمی بتدریج بروز کند، فرد به مرور با علائم حاصله تطابق پیدا میکند و دیرتر متوجه مشکل شده و دیرتر به پزشک مراجعه میکند. به طور کلی آنمی خود را با نشانه هایی مثل ضعف، خستگی، افزایش ضربان قلب، تنگی نفس، رنگ پریدگی، سردرد، سرگیجه، افت فشار و… نشان میدهد. البته در برخی انواع کم خونی علائمی مثل درد در شکم، کمر یا سینه، اختلالات دید، زردی و تورم اعضای بدن نیز دیده میشود. توجه داشته باشید آنمی در افراد سالمند خطر مرگ ناشی از بیماری، سکته قلبی یا سکته مغزی را افزایش میدهد.

انواع کم خونی

انواع ارثی آنمی معمولا شدیدتر از مواردی هستند که به واسطه کمبود آهن و یا ویتامین B۱۲ شکل میگیرند.

کم خونی سلول داسی شکل

کم خونی همولیتیک

عوارض ناشی از بیماریهای مغز استخوان

تالاسمی

بهترین مواد غذایی برای کم خونی
کشمش سیاه

8-10 عدد از این کشمشهای سیاه را برای یک شب در آب خیس کنید و 3-4 هفته این ها را در رژیم خود قرار دهید و این اولین چیزی باشد که در صبح میخورید. فراموش نکنید که دانه های کشمش توت سیاه را قبل از خوردن آن بردارید.

گزنه و عرق گزنه

گزنه، مفیدترین گیاه برای درمان کم خونی است. گزنه آهن زیادی درون خود دارد؛ اما آنچه که گزنه را باز هم ارزشمندتر میکند، وجود ویتامین A، ویتامینهای گروه B ،C و K است که جذب آهن در بدن را به شدت بهبود میبخشند. گزنه را اگر به صورت تونیک یا چای یا مکمل مصرف کنید، میتواند در درمان آنمی با عرقیات گیاهی، به شما کمک کند.

شیره چغندر

این روش درمانی برای مبارزه با کم خونی است. شیره چغندر نه تنها حاوی سطح بالایی از آهن است، بلکه اسید فولیک میباشد. مقدار زیادی ویتامین B هم در شیره چغندر وجود دارد، با این وجود میتواند تولید گلبولهای قرمز را به طور موثر افزایش دهد. آنچه مهم است این است که حتی افرادی که دیابت دارند میتوانند این را به دلیل شاخص پایین مصرف کنند.

دو قاشق چای خوری شیره چغندر، دو قاشق چای خوری سرکه سیب، یک فنجان آب، به خوبی مخلوط کنید و میل نمایید.

ماست با زردچوبه

مبتلایان به آنمی دو بار در روز، صبح و بعدازظهر یک قاشق چایخوری زردچوبه به یک فنجان ماست اضافه کنند و میل کنند. ماست به مدیریت کم خونی به طور طبیعی کمک میکند.

آووکادو

آووکادو حاوی مقادیر زیاد آهن است، که آن را علاوه بر یک گزینه مناسب برای درمان کم خونی، به یک افزودنی غذایی ایده آل، برای افرادیکه به تازگی یک عمل جراحی را از سر گذرانده اند، تبدیل میکند.

جعفری

نوعی سبزی بومی خاورمیانه است. به دلیل دارا بودن غلظت چشم گیر آهن در خود، یک گزینه بسیار عالی برای مقابله با کم خونی به شمار می آید. به افرادیکه نمیتوانند به راحتی مکملهای آهن را دریافت کنند، توصیه میشود که از نوشیدنی جعفری استفاده نمایند.

قاصدک

قاصدک یک گیاه چندین ساله خود رو و دارای گلهای زرد روشن است. موارد استفاده دارویی و طبخی دارد. قاصدک به عنوان درمان برای کم خونی و رقیق کردن خون و تعدیل دستگاه ایمن بدن استفاده شده است و آن یک منبع سرشاری از ویتامینها و مواد معدنی است. دارای میزان زیادی از ویتامین A و C و آهن میباشد. میزان آهن و کلسیم آن از اسفناج بیشتر است. قاصدک از گذشته برای تقویت و پاک کردن خون استفاده شده است و ممکن است کمک کند تا میزان هموگلوبین خون به حد متعادلی در کم خونیهای خفیف برسد.

دمنوش نعناع

نعناع یگ گیاه پر مصرف در آشپزی است که به واسطه خواص دارویی خود نیز شناخته شده است. این گیاه به تسریع گوارش کمک میکند و احساس سنگینی پس از خوردن وعده های غذایی سنگین را کاهش میدهد. همچنین، نعناع، برای افرادیکه کم خونی دارند گزینه خوبی میباشد.

کدو

برای درمان بیماریهای گوناگون استفاده میشود. غنی از مواد معدنی، ویتامین نظیر کلسیم، آهن، فسفر، نیاسین و ویتامین c، است و برای درمان ضعف به خاطر کم خونی استفاده میشود.

انار

انار سرشار از آهن و مواد معدنی دیگر مانند کلسیم، منیزیم و ویتامین C است. به درمان کم خونی و جذب آهن در بدن کمک میکند.

مخلوط یک فنجان آب انار و یک چهارم قاشق چای خوری پودر دارچین و ۲ قاشق چای خوری عسل و نوشیدن آن هر روز همراه صبحانه. شما همچنین میتوانید یک انار متوسط را هنگام صبح با معده خالی مصرف کنید.

موز

این میوه برای کم خونی واقعا عالی است. موز‌ با تامین آهن مورد نیاز در برنامه‌ی غذایی، به کسانیکه از آنمی رنج میبرند کمک میکند. آهن تولید هموگلوبین و گلبول قرمز را تحریک میکند و جریان خون را تقویت میکند.

خرما

خرما یک منبع غنی از آهن و ویتامین C است و نقش مهمی در درمان کم خونی و جذب آهن در بدن دارد.

خیس کردن دو عدد خرما در یک فنجان شیر به مدت یک شب و خوردن دو عدد خرما و فنجان شیر در هنگام صبح با معده خالی.

همچنین شما میتوانید خرمای خشک را در هنگام صبح با معده خالی و پس از آن یک لیوان شیر برای درمان آنمی مصرف کنید.

زیره سیاه 

مهمترین خواص زیره ضد نفخ، درد و اسپاسم آن میباشد که مشابه رازیانه یا میوه‌های دیگر خانواده جعفری است.

توت سیاه و سفید

باتوجه به غلظت بالا توت از ویتامین C و آهن باعث شده است یک روش موثر برای درمان آنمی باشد. ویتامین C باعث افزایش توانایی بدن برای جذب آهن و افزایش سلول های قرمز خون و هموگلوبین میشود.

ده عدد توت سفید و سیاه خشک شده را به مدت یک شب درون آب قرار داده صبح روز بعد آنها را از آب خارج کنید و قبل از صبحانه مصرف کنید. این روش درمان کم خونی را برای چند هفته هر روز انجام دهید.

شنبلیله

یکی از اصلی ترین سبزیجات و چاشنی دهنده ها در هند بوده و برگهای آن برای ساختن حجم مناسب خون در بدن، کمک میکنند. مصرف گیاه شنبلیله به خصوص برای دخترانی مفید است که به دلیل بالغ شدن، میزانی از کم خونی را تجربه میکنند.

برگهای کلم سبز و قرمز

برگهای کلم سبز و قرمز خام را به صورت سالاد قبل از هر وعده غذایی میل کنید. برگهای کلم دارای کلسیم و گوگرد فراوان بوده و بسیار برای آنمی مفید است.

انجیر

انجیرها منبع خوبی از آهن هستند. خوردن 3-4 عدد انجیر روزانه میتواند بدن شما را با آهن غنی کند. انجیرها را میتوان پس از یک شب خیساندن، در صبح مصرف نمود.

شیر برای درمان کم خونی

حدود 5-7 توپ فلفل سیاه را در 200 میلی لیتر شیر اضافه کنید و آن را به خوبی در یک ظرف آهنی بجوشانید، این شیر برای کمبود آهن و هموگلوبین بدن مفید است.

 

عکس از مواد غذایی برای درمان کم خونی
کم خونی، وضعیتی است كه در آن، تعداد یا اندازه گلوبولهای قرمز و یا مقدار هموگلوبین موجود درخون كاهش می یابد و تبادل اكسیژن و دی اكسید كربن بین خون و سلولها دچار اختلال میشود

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *