عکس از حساسیت فصلی

حساسیت فصلی

آلرژی فصلی یا حساسیت فصلی یکی از حساسیتهای شایع است که معمولاً در فصلهای بهار، تابستان و پاییز، هنگامیکه گیاهان گرده افشانی میکنند، بیشتر مشاهده میشود. این نوع حساسیت از استنشاق گردهٔ گیاهان یا ورود آن‌ها به چشم حاصل میشود.

نشانه های حساسیت فصلی

نشانه‌های آلرژی به علفها و گندمیان مانند التهاب مخاط بینی است.

عطسه، آبریزش بینی، خارش و اشک آمدن از چشمها، احساس خارش در سقف دهان و پشت گلو از نشانه‌های حساسیت فصلی هستند.
با توجه به فصل ممکن است علائم شدیدتری مانند سرفه، خس خس سینه، تنگی نفس و در برخی موارد افسردگی، کم اشتهایی و اختلال خواب نیز نمایان شوند. همچنین به علت گرفتگی سینوس‌ها، سردرد نیز میتواند از دیگر علائم این حساسیت باشد.

نشانه‌های زیر مربوط به آلرژی هستند و میتوانند آن را از سرماخوردگی متمایز کنند:

• خارش گلو، بینی و گوش.
  • ترشحات مخاطی رقیق و شفاف میباشند.
  • بیمار پی در پی و سریع عطسه میکند.
  • بیمار تب نمیکند.
  • این نشانه‌ها معمولاً بیش از ۷ تا ۱۰ روز طول میکشند.

روشهای مختلفی برای درمان و بهبود علائم حساسیت فصلی وجود دارد، که در ادامه به بعضی از آنها اشاره میکنیم.

آنتی‌هیستامین

اگر برای درمان آلرژی و رهایی از این روزهای آزاردهنده به دکتر مراجعه کنید، اولین مرحله‌ی درمان را آغاز کرده‌اید. قرص لوراتادین، آنتی‌هیستامین دکونژستانت، سیتریزین، و انواع دیگر قرصهای آنتی هیستامین که به نامهای مختلف در داروخانه‌ها عرضه میشوند، از معروف‌ترین نجات‌دهنده‌های شیمیایی حساسیت فصلی هستند.

شست و شوی بینی با سرم

شست وشوی بینی با سرم در مبتلایان به رینیت آلرژیک بسیار تاثیر دارد.

امگا ۳

امگا ۳ یک اسید چرب است و در مواد غذایی مانند ماهی، تخم مرغ، گردو، روغن آفتابگردان، تخم کدو، تخم کتان، کنجد و فندق وجود دارد. امگا ۳ به اندازه‌ای مفید است که مصرف آن در هر سنی پیشنهاد میشود و از آنجایی که دارای خصوصیات ضدالتهابی نیز هست، برای افراد دارای حساسیت فصلی باید به طور جدیتری مصرف شود. میتوانید قرص روغن ماهی را هم به‌صورت آزاد ولی به میزان مشخص مصرف کنید.

پیاز

پیاز یکی از مواد غذایی غنی از از کورستین میباشد. پیاز همانند سیر، حاوی ترکیبات آلسیین آلی میباشد که پیاز قرمز حاوی آنتوسیانین ها، آنتی اکسیدانهای قدرتمند و قوی، میباشد. علاوه بر مزیت کورستین موجود در پیاز، جنبه ی مواد غذایی بسیار زیادی نیز دارد که میتواند در جلوگیری از بیماریهای قلبی، افزایش سیستم ایمنی بدن و تنظیم فشار خون کاملا مناسب باشد.

چغندر قند

چغندر قند حاوی ویتامین A، C و B6 است. چغندر همچنین منبع کورستین، فولات، فیبر، زاکسنتین، لووتیوم و انواع مختلفی از مواد معدنی که برای سلامتی بسیار تاثیرگذار هستند میباشد که همه این مزیتها در نهایت به بهبود سیستم ایمنی بدن بسیار کمک میکنند.

شستشوی گلو و بینی

میتوانید محلول آماده‌ی آب نمک را خریده و سینوس‌هایتان را با این شست و شو دهنده از تمامی خلط‌ها تمیز کنید یا خودتان آن را با حل کردن نمک و جوش شیرین در آب تهیه کنید. شست‌وشوی بینی در پاکسازی سینوسها و رفع گرفتگی بینی موثر است.

بخور دادن

بخار نیز یکی از درمانهای خانگی موثر در از بین بردن علائم حساسیت فصلی نظیر آبریزش بینی، گلودرد و عطسه است. این کار به خروج موکوس و مخاط اضافی که باعث آبریزش بینی و عطسه میشوند کمک میکند.

چند قطره روغن اکالیپتوس یا مقداری بلور منتول یا جوهر نعناع را داخل یک کاسه آب داغ بریزید. سرتان را با یک حوله پوشانده و صورتتان را روی کاسه نگه دارید. با دقت بخار را به مدت ده دقیقه تنفس کرده و سپس بینی تان را خالی کنید.

این درمان را 3 یا 4 بار در روز تا وقتی که بطور کامل بهبود یابید ادامه دهید.

جوی دو سر و درمان آلرژی

اگر به دلیل حساسیت از کهیر رنج میبرید، مصرف جوی دو سر میتواند برایتان مفید باشد. یک فنجان آب جوش را به حدود یک قاشق غذاخوری جوی دو سر اضافه کنید و اجازه دهید سی دقیقه بگذرد. سپس آن را له کرده و خمیر حاصل را با پنبه روی کهیرها بزنید. نیش حشرات را نیز میتوان بدین گونه درمان کرد.

زنجبیل

زنجبیل دیگر درمان خانگی موثر در از بین بردن حساسیت میباشد. این ماده میتواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و همچنین به عنوان یک آنتی هیستامین طبیعی عمل کند. خاصیت ضد التهابی طبیعی و قدرتمند زنجبیل به کاهش تورم و التهاب بینی و دیگر علائم آلرژی کمک میکند. تحقیقات نشان میدهد که مصرف زنجبیل باعث کاهش تعداد عطسه ها و واکنش مثبت سلولهای مغز میشود.

چند تکه زنجبیل تازه را برداشته و کمی نمک روی آن بپاشید و چند بار در روز آن را بجوید تا سرفه، سرد، آبریزش بینی شما بهبود یابد.

دو الی سه فنجان دمنوش زنجبیل را هر روز برای بهبود سریعتر بیاشامید. برای درست کردن دمنوش زنجبیل، یک قاشق غذاخوری زنجبیل رنده شده را به یک فنجان آب اضافه کنید و به مدت پنج دقیقه بجوشانید. سپس از صافی گذرانده و کمی آب لیمو و عسل به آن اضافه کنید و بصورت گرم بنوشید.

ویتامین C

ویتامین C یکی از داروهای شناخته شده خانگی برای درمان حساسیت فصلی میباشد و در تقویت سیستم ایمنی بدن نیز بسیار موثر میباشد. با استفاده در میزان مناسب از این دارو میتوانید از سرماخوردگی و عفونت ها جلوگیری کنید. با استفاده از ویتامین C، بدن شروع به ایجاد و تولید سلولهای جدید میکند و در درمان زخمها کمک میکند. ویتامین C به جلوگیری از سرطان، کاهش آلرژیها، تولید هورمونهای ضد استرس و محافظت از بدن کمک میکند.
از مواد غذایی که حاوی ویتامین C هستند استفاده کنید(مواد غذایی مانند: انواع توتها، مرکبات و سبزیجات). بنابراین اگر بدن شما به بطور مکرر به حساسیت فصلی مبتلا میشود، توصیه میشود در طی یک برنامه ریزی مناسب و مطلوب از ویتامین C استفاده نمایید و برای تعیین این میزان میتوانید با پزشک خود مشورت کنید و میزان مناسب و مورد نیاز بدن شما را تعیین سازد.

خوراکیهای ضد التهابی

غذاها، چای ها، دمنوشها و ادویه هایی که خاصیت ضد التهابی دارند میتوانند نقش موثری در کاهش علائم ناشی از حساسیت فصلی ایفا کنند.

سیر

سیر یک آنتی بیوتیک طبیعی است که میتواند علائم مختلف حساسیت را از بین ببرد. بعلاوه، سیر منبعی مناسب از کوئرستین، یک آنتی هیستامین طبیعی، میباشد. خواص ضدباکتریایی و ضدعفونی کننده سیر نیز باعث بهبود سریعتر میگردد.

جویدن دو الی سه حبه سیر خام در روز به مدت یک یا دو هفته باعث از بین رفتن علائم مختلف حساسیت میگردد. همچنین میتوانید سوپ سیر را نیز امتحان کنید. برای درست کردن سوپ، سه الی چهار حبه سیر له شده را داخل یک لیوان آب ریخته و به مدت ده دقیقه بجوشانید. آن را صاف کرده و مقداری عسل به آن بیافزایید. از این سوپ دو بار در روز به مدت حداقل یک هفته بیاشامید.

سرکه سیب

سرکه سیب تاثیر بسیار مثبتی در درمان حساسیت فصلی دارد. همچنین مصرف آن باعث پاک کردن سیستم لنفاوی بدن میشود. حتما باید در کنار سایر ادویه ها و ترشیجات موجود در آشپزخانه تان از یک بطری سرکه سیب نیز نگهداری کنید. همچنین این سرکه میتواند کمک خوبی برای ضد عفونی کردن شیرهای آب و سینک باشد. سرکه سیب قادر است تا بوهای ناخوشایند ناشی از تعریق را از لباسها بزداید، شوره سر را از بین ببرد و باعث تسکین سوزش معده شود.

یک روش فوری، خوردن یک قاشق غذاخوری سرکه سیب است. اما میتوان در یک لیوان آب جوش یک قاشق غذاخوری سرکه را حل کرد و به همراه کمی عسل میل نمود.

بلوبری

بلوبری از نظر ابعادی، یکی از میوه هایی میباشد که غنی از آنتی اکسیدانهایی مانند آنتوسیانینها، کورستین و کومپفرول میباشد. بلوبری همچنین نیز حاوی بسیاری از ویتامینها و مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، روی و ویتامین K و C میباشد.

بروملئین

آنزیمی که در آناناس و پاپایا یافت میشود به بهبود تنفس کمک میکند.

سم زدایی بدن

اغلب، آلرژیها توسط سموم موجود در بدن بدتر میشوند. با حذف غذاهای سرخ‌کردنی، قند، الکل و سایر سموم رژیم غذایی بدن خود را سم زدایی کنید و غذاهایی که از کبد حمایت میکنند را بیشتر مصرف کنید، از جمله مرکبات و زردچوبه

پروبیوتیکها

پروبیوتیکها میتوانند علائم آلرژی ناشی از گرده را بهبود بدهند. مصرف پنیر، ماست و شیر حاوی پروبیوتیک و مکملها، از جمله روشهای دریافت این باکتریها به عنوان درمان خانگی حساسیت فصلی هستند.

کلم بنفش

کلم بنفش همانند گل کلم و کلم، شامل یک ترکیب گوگردی میباشد که این شامل بسیاری از آنتوسیانینها، فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها و دیگر آنتی اکسیدانها میباشد. گل کلم نیز حاوی فیبر و ویتامین K میباشد .

روغن نعناع فلفلی

روغن نعناع فلفلی دارای اثرات ضد التهابی کافی است که علائم آسم و حساسیت را کاهش میدهد. شما میتوانید روغنهای معطر را به عنوان درمان خانگی برای حساسیت فصلی در هوا پخش کنید. اما در صورت استفاده موضعی باید آن را با نوعی روغن حامل رقیق کنید.

تمشک

تمشک نیز همانند موارد بالا، یکی از میوه هایی میباشد که حاوی مقدار زیادی از آنتی اکسیدانها میباشد که این آنتی اکسیدانها عبارتند از: کورستین، منیزیم، زاکسنتین، لوتئین، ویتامین C، فیبر و پتاسیم. تمشک به عنوان یکی از میوه های خنثی کننده رادیکالهای آزاد شناخته شده است.

ماسک بزنید

هنگامیکه نمیتوانید از عوامل حساسیت‌زا جلوگیری کنید، مانند زمانیکه در حیاط کار میکنید یا جارو برقی میکشید، ماسک میتواند مانع ورود آلرژن‌ها به مجاری تنفسی شما شود. ماسک ۹۵٪ از ذرات ریز مانند گرده و سایر مواد حساسیت زا را مهار میکند.

عکس از حساسیت فصلی