عکس از سنگ کلیه

کم آبی بدن، مازاد توکسین و دیگر بیماریها ممکن است که مواد معدنی یا پروتئینهای ادرار کریستالی شده و زمینه برای تشکیل سنگ کلیه فراهم میشود.


سنگ کلیه 

کلیه ها اعضای مهمی هستند که وظیفه شان دفع ترکیبات و ضایعات از طریق ادرار است. از آنجایی که این ارگانها نقش مهمی در روند سم زدایی از خون را بر عهده دارند عملکردشان برای سلامت عمومی بدن حیاتی است. مصرف کافی آب و مایعات باعث میشود که کلیه ها مواد را به خوبی فیلتر کرده و درست به وظایف خود عمل کنند. اما کم آبی بدن، مازاد توکسین و دیگر بیماریها ممکن است که مواد معدنی یا پروتئینهای ادرار کریستالی شده و زمینه برای تشکیل سنگ کلیه فراهم میشود. این بیماری نه تنها باعث ایجاد دردهای شدید در بین بیماران میشود بلکه همچنین مانع از عبور ادرار و ایجاد بیماریهای جدیتر میشود.

بهترین دندانپزشک شهر تهران برای گرفتن نوبت کلیک کنید.

مواد غذایی دفع کننده سنگ کلیه

آب لیمو

آب لیمو ترش تازه از دیگر روشهای موثر برای درمان سنگ کلیه است. زیرا لیمو حاوی سیترات است که از تشکیل سنگهای کلیه جلوگیری کرده و با شکستن سنگهای کوچک به دفع راحتتر آنها کمک میکند. برای نتیجه عالی، مقدار زیادی لیمو نیاز است اما مصرف مقادیر کمتر لیمو نیز تاثیر خوبی در بهبود سنگ کلیه دارد.

تخم خربزه

یکی از راه هایی که در طب سنتی برای درمان سنگ کلیه وجود دارد استفاده از تخم خربزه است. برای این منظور باید تخم خربزه را خشک کرده و بعد از بو دادن آن را آسیاب کرد و خورد. خوردن یک قاچ خربزه با پوست، یکی دیگر از راه های از بین بردن سنگ کلیه است. افرادیکه نمیتوانند خربزه را با پوست بخورند میتوانند آن را رنده کنند و بخورند.

آب تربچه

مصرف آب تربچه، دفع کلسیم اگزالات را در ادرار افزایش میدهد. به دفع کریستالهایی که ممکن است در کلیه‌ها تجمع کنند کمک می‌نماید. به اندازه‌ی ۱۰۰ میلی لیتر آب تربچه تهیه کرده و هر روز صبح ناشتا بنوشید. این کار را یک تا دو هفته انجام دهید.

آب انار

قرنها است که آب انار به عنوان بهبود بخش عملکرد کلیه‌ها مورد استفاده قرار میگیرد. جالب است بدانید آب انار مواد سمی و سنگها را با ادرار دفع میکند. انار سرشار از آنتی اکسیدان است و میتواند کلیه‌ها را سالم نگه دارد و مانع از ایجاد سنگ کلیه شود. همچنین مصرف آب انار اسیدیته ادرار را کاهش می‌دهد و پایین آمدن اسیدیته ریسک ابتلا به سنگ کلیه در آینده را کم خواهد کرد. برای مصرف آب انار در طول روز، سقف خاصی مشخص نشده است.

جوش شیرین

جوش شیرین نیز برای دفع سنگ کلیه مفید است، چون میتواند کریستالها را در کلیه‌ها دفع کند. یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را به یک لیوان آب گرم اضافه کرده و فورا بنوشید. این کار را دو تا سه بار در روز انجام دهید.

آب لوبیا قرمز

آب لوبیای قرمز پخته شده به حل و دفع سنگ کلیه ها کمک میکند. به سادگی، آب لوبیای پخته شده را جدا کنید و در طول روز چند لیوان بنوشید.

ریحان

ریحان از جمله سبزی های مفیدی است که مصرف آن به طور روزانه سلامت کلیه‌ ها را تضمین می‌کند. در صورت ابتلا به سنگ کلیه می‌توانید طی شش ماه، هر روز یک قاشق چایخوری آب ریحان را با عسل مخلوط و میل کنید. این ترکیب به دفع سریع‌تر و آسان تر سنگ کمک میکند.

نعناع

نعناع حاوی اسید استیک، ماده ى شیمیایی شناخته شده برای کمک به حل سنگ، است. یک قاشق چای خوری عصاره نعناع یا آب خالص آن در روز ممکن است به جلوگیری و دفع سنگ کلیه کمک کند.

سرکه سیب

سرکه سیب نیز حاوی اسید استیک است که برای درمان سنگ کلیه مفید میباشد و علاوه بر دفع راحتتر سنگ ها، به کاهش درد شدید سنگ کلیه کمک میکند. دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را به 170 تا 225 میلی لیتر آب تصفیه شده اضافه و در طول روز میل کنید یا میتوانید آن را به سالاد اضافه کنید.

هشدار

  • مصرف خوراکی بیش از حد سرکه سیب ممکن است باعث کاهش سطح پتاسیم خون و افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان شود.
  • افراد مبتلا به دیابت هنگام مصرف این محلول باید احتیاط کرده و حتما در طول روز به طور منظم سطح قند خون خود را چک کنند.
  • افرادی که انسولین، دیگوکسین و داروهای دیورتیک مانند اسپیرونولاکتون مصرف میکنند نباید از این روش استفاده کنند.

آب گندم

آب گندم حاوی ترکیباتی است که باعث افزایش تولید ادرار میشود و اجازه میدهد دفع سنگ کلیه راحتتر شود و خطر ابتلا به آن را کاهش مىدهد. همچنین آب گندم حاوی آنتی اکسیدانهایى است، که به دستگاه ادراری در دفع مواد معدنی و نمک کمک میکند.

آب

به اندازه کافی آب ننوشیدن، اصلیترین علت ایجاد سنگ کلیه است. نوشیدن آب کمک میکند تشکیل کریستالها به تاخیر بیفتد و کلسیم و فسفر از کلیه‌ها دفع شوند. روزی ۱۰ تا ۱۲ لیوان آب بنوشید.

زمان مراجعه به پزشک

اگر نتوانستید سنگ خود را طی شش هفته دفع کنید یا اگر علائم شدیدی را تجربه کردید به پزشک مراجعه کنید.

علایم شامل موارد زیر است:

  1.  خون در ادرار شما
  2.  حالت تهوع
  3.  درد شدید
  4.  لرز
  5.  تب
  6.  استفراغ

پزشک مشخص میکند که برای کمک به دفع سنگ شما به دارو یا هر روش درمانی دیگری نیاز دارید.

 

عکس از سنگ کلیه
کم آبی بدن، مازاد توکسین و دیگر بیماریها ممکن است که مواد معدنی یا پروتئینهای ادرار کریستالی شده و زمینه برای تشکیل سنگ کلیه فراهم میشود.

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *