عکس از مضررات گوشی همراه

با وجود اینکه مزیتهای گوشی های تلفن همراه غیرقابل انکار است، استفاده‌ی زیاد از این وسایل الکترونیکی میتواند اثرات مخربی بر کودک داشته باشد.


گوشی تلفن همراه

بچه‌ها در همه جای دنیا برای انجام فعالیتهای مختلف از گوشی های همراه استفاده میکنند. برخی از کودکان با گوشی موبایل بازی میکنند، برخی برای ساعتها با دوستانشان حرف میزنند، عده‌ای دیگر نیز با علاوه بر این‌ها، اینترنت منبعی برای کسب دانش کودکان است. با وجود اینکه مزیتهای گوشی های تلفن همراه غیرقابل انکار است. استفاده‌ی زیاد از این وسایل الکترونیکی میتواند اثرات مخربی بر کودک داشته باشد. در این نوشته نگاهی به ضررهای بازی با گوشی تلفن همراه برای کودکان داریم و توصیه‌هایی برای کاهش این اثرات مخرب ارائه میدهیم.

مضررات گوشی تلفن همراه 

اضافه وزن

کودکانی که بیش از حد با گوشی یا تبلت بازی میکنند فعالیت فیزیکی شان کاهش پیدا میکند. و در نتیجه در معرض چاقی و اضافه وزن قرار میگیرند. اضافه وزن و مشکلات خواب، باعث ایجاد مشکلات دیگری از قبیل بیماریهای قلبی، دیابت، سکته و بسیاری موارد دیگر میشود.

تقویت رفتارهای مخرب

گوشی های همراه نه تنها حواس بچه‌ها را از درس خواندن پرت میکنند، بلکه ممکن است به ابزاری برای تقلب در کلاسهای درس تبدیل شوند. استفاده غیرمجاز از ماشین‌حساب، ذخیره کردن عکس‌ها یا اطلاعات موردنیاز یا حتی تبادل پاسخ با دیگر دانش‌آموزان با استفاده از گوشی تلفن همراه در مدارس دیده میشود. این اعمال منجر به یادگیری غلط میشوند و میتوانند بر شخصیت و الگوی رفتاری دانش‌آموز نیز تاثیر منفی داشته باشند.

ایجاد اختلالات خواب

ممکن است بچه‌ها تا پاسی از شب بیدار بمانند تا با گوشی تلفن همراه با دوستانشان صحبت کنند، بازی کنند یا در شبکه‌های اجتماعی گشت بزنند. این کمبود خواب در طولانی‌مدت موجب خستگی و کاهش انرژی بچه‌ها میشود. همچنین بچه‌ها نمیتوانند صبح‌ها سر کلاسهای درس مدرسه تمرکز داشته باشند و ممکن است عملکرد تحصیلیشان دچار افت شدید شود. اختلال خواب موجب ایجاد مشکلاتی در تمام زمینه‌های زندگی میشود.

آسیب به مغز و شنوایی

گوشی همراه دارای امواجی است که در طولانی مدت بر مغز اثر گذاشته و ممکن است باعث ایجاد تومورهای مغزی شود. استفاده بیش از حد از گوشی، برای صحبت کردن و نزدیک نگه داشتن آن به گوش، باعث گرم شدن آن ناحیه مغزی شده و ممکن است اثرات مخرب بگذارد.

اختلال در سلامت روان

محیط شبکه‌های اجتماعی میتواند تهدیدهای مختلفی برای بچه‌ها داشته باشد. کودکان در خطر کلاهبرداری و آزارهای مجازی قرار دارند. آن‌ها معمولاً این اتفاقات را از والدین‌شان پنهان میکنند زیرا از تنبیه شدن میترسند. تاثیر روانی این مزاحمتهای مجازی میتواند آسیبهای متعددی برای روان کودک داشته باشد. همچنین شبکه‌های اجتماعی میتوانند موجب بروز افسردگی یا اضطراب در کودکان شده و عزت‌نفس آن‌ها را کم کنند.

انزوا در کودکان

کودکان در اثر سرگرم شدن با گوشی، نیاز کمتری را در خود احساس میکنند تا به دنیای واقعی و بیرونی بیایند و با دیگران و همسالانشان ارتباط برقرار کنند. در نتیجه کودکان ارتباطات اجتماعی را به خوبی یاد نمیگیرند و گوشه گیر و منزوی میشوند.

تومور مغزی

متخصصان انگلیسی باور دارند، تومور مغزی در نوجوانی و بزرگسالی حاصل استفاده بی‌رویه کودکان از وسایل الکترونیکی است. میان استفاده از وسایل الکترونیکی و ابتلا به تومور مغزی در بزرگسالی ارتباط مستقیم وجود دارد. هر چه کودک بیشتر از وسایل الکترونیکی استفاده کند، احتمال آسیب دیدن او در بزرگسالی افزایش می یابد.

آسیبهای انگشت دست کودکان

استفاده طولانی‌مدت از صفحات لمسی ابزارهای الکترونیکی به انگشت دست کودکان آسیب میزند. سرگرم شدن با تبلت و گوشی همراه فرصت بازیهای معمولی را سلب میکند و به این ترتیب عضلات کودک روز به روز تحلیل میرود و به مروز زمان حرکاتش تأخیر بیشتری خواهند داشت.

خطر ابتلا به سرطان

از آنجایی که گوشی های همراه برای برقراری ارتباط از امواج رادیویی استفاده میکنند،‌ یکی از مهم‌ترین نگرانیهای استفاده از اینگونه وسایل افزایش خطر ابتلا به سرطان است.

محدود شدن یادگیری

مغز کودک در طول دوره یک سالگی با سرعت بالایی در حال توسعه و رشد است. کودکان در سن پایین از تعامل با محیط بسیار بیشتر و بهتر یاد میگیرند تا محدود شدن دنیایشان به یک صفحه نمایشگر. لازم است کودکان در تعامل با دیگران درگیر شوند و حتی نکات جزئی مثل برقرار کردن تماس چشمی را در این تعاملات بیاموزند. یادگیری این مسائل در این سن ضروری است و بعدها نمیتوان آن را جبران کرد.

بلوغ زود هنگام

دسترسی نامحدود کودک به گوشی موبایل و اینترنت میتواند او را وارد دنیایی کند یا با مسائلی آشنا سازد که مناسب سن او نیستند. این مسئله ممکن است منجر به آسیبهای زودهنگام برای آنها شود. در بسیاری موارد شاهد بلوغ زودهنگام در کودکان هستیم که مشکلاتی را برای آن‌ها به وجود می‌آورد.

اتلاف وقت زیاد

از آنجا که گوشی های تلفن همراه قابلیت دارا بودن بازیهای مختلف را در خود دارد. کودک یا نوجوان مدت زمان زیادی را سرگرم بازی میشود و از دیگر کارهای ضروریش باز میماند. نوجوانان روزانه حداقل 9 ساعت از وسایل الکترونیکی استفاده میکنند، که تاکنون به طرز چشمگیری نیز افزایش داشته است.

تاثیر بازی کودکان با گوشی و تبلت بر عملکرد تحصیلی

تعجب نکنید اگر میبینید که فرزندتان عملکرد تحصیلی مناسبی ندارد و بیشتر زمان خود را با بازی با گوشی یا تبلت میگذراند. بسیاری از کودکان تلفن همراه خود را به مدرسه میبرند یا پس از رسیدن به خانه زمان زیادی را صرف بازی با آن میکنند. گپ زدن با دوستان یا بازی با موبایل روز به روز در حال افزایش است. این امر منجر به عدم توجه کودکان در کلاس، از دست دادن تمرکز دروس مهم و در نتیجه بی‌اطلاع بودن از مطالعه و امتحانات میشود. همه این مسائل باعث پسرفت و افت عملکرد تحصیلی کودکتان میشود.

در ارتباط قرار گرفتن با اطلاعات نامتناسب

در بسیاری از مواقع محتویات درون پیامکها و بلوتوث ها مسائل و اطلاعات نامناسبی دارد. که ذهن کودک و نوجوان را درگیر میکند، مشغله فکری برای او ایجاد میشود و بعلاوه غالباً به خاطر ترس از اطلاع والدین دچار تشویق و نگرانی میشود.

آسیب‌ به چشم

پژوهشگران ثابت کرده‌اند استفاده کودک از گوشی و تبلت در طولانی مدت میتواند برای سیستم عصبی چشم کودک مضر باشد. نگاه کردن طولانی مدت به گوشی همراه، باعث تاخیر در ترشح ملاتونین شده و در نتیجه کودک دیر‌تر به خواب میرود. کیفیت خواب هم بر اثر استفاده از گوشی پایین می‌آید.

ضعف در ستون فقرات و عضلات

کودکانی که ساعات طولانی با گوشی همراه کار میکنند در وضعیتی قرار میگیرند که دستان و ستون فقراتشان در معرض آسیب میباشد. عضلات کودک ممکن است تحلیل رفته و ماهیچه‌ها دچار ضعف بشوند.

 

عکس از مضررات گوشی همراه
با وجود اینکه مزیتهای گوشی های تلفن همراه غیرقابل انکار است، استفاده‌ی زیاد از این وسایل الکترونیکی میتواند اثرات مخربی بر کودک داشته باشد.

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *