عکس از تغذیه دوران بارداری

یک رژیم غذایی سالم در طول بارداری مهم است. در طول دوره بارداری، بدن شما به مواد مغذی، ویتامینها و مواد معدنی اضافی نیاز دارد.


دوران بارداری

یک رژیم غذایی سالم در طول بارداری مهم است. در طول دوره بارداری، بدن شما به مواد مغذی، ویتامینها و مواد معدنی اضافی نیاز دارد. در واقع، در طول سه‌ماهه‌ی دوم و سوم روزانه به ۳۰۰- ۳۵۰ کالری اضافی نیاز دارید. رژیمهایی که فاقد مواد غذایی کلیدی هستند، میتواند بر رشد کودک تاثیر منفی بر جای گذارد.

شما میتوانید برای گرفتن نوبت از بهترین دندانپزشک کلیک کنید.

تغذیه دوران بارداری

کلم بروکلی

کلم بروکلی نه‌تنها سرشار از مواد مغذی لازم برای حاملگی سالم است. بلکه مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان ضدبیماری هم دارد. از آنجا که ویتامینc زیادی هم دارد، اگر آن را همراه با غذا‌های پرآهن، مثل پاستای غلات کامل یا برنج قهوه‌ای، بخورید، بدن میتواند آهن مورد نیازش را به‌راحتی تامین کند.

غذاهای دریایی

در رژیم غذایی حاملگی باید از مصرف هرگونه غذای دریایی حاوی جیوه مانند کوسه ماهی و شمشیر ماهی خودداری شود. علاوه بر این، باید از مصرف غذاهای دریایی دودی و منجمد نیزخودداری شود زیرا باعث آسیب به مادر و جنین میشود. اگرچه ماهی خام بسیار سالم و دارای پروتئین زیادی است، اما پزشکان آن را برای زنان باردار توصیه نمیکنند.

میوه

اول از همه، میوه مزیتهای مشابه غلات کامل را دارد. همچنین قند و مقدار زیادی از ویتامینها را به شما میرساند. منظور ما قند طبیعی است که شما را فعال میکند و براحتی هضم میشود اما، قند غیر طبیعی بسیار سخت میسوزد، بنابر این تبدیل به چربی میشود که فقط سلامتی شما را به خطر می اندازد.

موز

موز سرشار از پتاسیم است و خوردن آن باعث میشود فوراً خستگی ناشی از حاملگی رفع شود. اگر دچار تهوع باشید، با خوردن موز میتوانید شکمتان را آرام کنید. میتوانید قطعات موز را در کنار صبحانه بخورید یا همراه با ماست ، توت و یخ و کمی آب‌ پرتقال مخلوط کنید و یک اسموتی خوشمزه بسازید.

توت ها

توت ها دارای آب، کربوهیدرات سالم، ویتامین C، فیبر و آنتی اکسیدانها هستند. آنها به طور کلی حاوی مقادیر زیادی ویتامین C میباشند که به بدن در جذب آهن کمک میکند. ویتامین C برای سلامت پوست و عملکرد سیستم ایمنی نیز مهم است. انواع توت ها قند خون نسبتاً کمی دارند. آنها عطر و طعم غذا را زیاد میکنند اما کالری نسبتاً کمی دارند.

ویتامینها

مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین در دوران بارداری بسیار پر اهمیت است و مادران باردار میتوانند این مواد را که شامل میوه ها و سبزیجات است را در رژیم روزانه غذایی خود بگنجانند و از آن غافل نشوند.

شیر بی‌چربی

در دوران حاملگی، بدن دو برابر بیشتر از قبل از غذا‌ها کلسیم دریافت میکند، بنابراین نیاز بدن به مواد کلسیم‌دار مثل قبل از بارداری است. اما ما معمولاً در حالت عادی به‌اندازه‌ی کافی غذا‌های کلسیم‌دار مصرف نمیکنیم. برای همین خوب است که شیر بی‌چربی را در برنامه‌ی غذایی خود بگنجانید. ۲۲۵ گرم شیر، ۳۰درصد از میزان مجاز مصرف مواد لبنی را تامین میکند، که این میزان برابر است با ۱۰۰۰ میلی‌گرم.

غلات کامل

خوردن غلات کامل بخصوص در سه ماهه دوم و سوم به زنان باردار کمک میکند تا کالری مورد نیاز خود را افزایش دهند، برخلاف دانه های تصفیه شده، غلات کامل مملو از فیبر، ویتامینها و ترکیبات گیاهی هستند. جو حاوی مقادیر نسبتاً پروتئین هست که در دوران بارداری اهمیت دارد. غلات کامل به طور کلی سرشار از ویتامینهای گروه B، فیبر و منیزیم هستند که زنان باردار به همه آنها احتیاج دارند.

حبوبات

حبوبات منبع عالی فیبر، پروتئین، آهن، فولات و کلسیم است که بدن در دوران حاملگی بیشتر به همه آن‌ها نیاز دارد. بدن شما در سه ماهه اول بارداری نیاز فراوانی به یکی از مهمترین ویتامینهای گروه B یعنی فولات دارد.

آووکادو

آووکادو حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده زیادی است. همچنین از نظر فیبر، ویتامینهای گروه B, ویتامین K، پتاسیم، مس، ویتامین E و ویتامین C بسیار سرشار هستند. آووکادو به دلیل دارا بودن زیاد چربیهای سالم، فولات و پتاسیم، انتخاب خوبی برای خانمهای باردار است. چربیهای سالم به ساختن پوست، مغز و بافتهای جنین خانم های باردار کمک میکند و فولات میتواند در جلوگیری از نقص لوله عصبی در جنین موثر باشد.

مواد غذایی سرشار از امگا 3

تخم کدو، تخم کتان، سویا، تخمه آفتابگردان، فندق، کنجد و گردو دارای امگا 3 فراوان هستند که زنان باردار میتوانند با تغذیه از آنان امگا 3 بدن خود را از این مواد تامین کنند.

توصیه به زنان باردار

آنچه در دوران حاملگی میخورید بر انرژی و رفاه شما تأثیر میگذارد. همچنین ممکن است به طور مستقیم بر روش سلامتی و رشد کودکتان تأثیر داشته باشد. از آنجا که کالری و مواد مغذی نیاز زنان در طول دوران بارداری افزایش می یابد، بسیار مهم است که خانمهای باردار رژیم غذایی سالمی را در دوران بارداری انتخاب کنند. كاهش وزن در دوران بارداری امری طبیعی است، اما كسب وزن آن به روش سالم بسیار مهم است که هم به نفع مادر، جنین و سلامتی مادر بعد از بارداری است.

عکس از تغذیه دوران بارداری
یک رژیم غذایی سالم در طول بارداری مهم است. در طول دوره بارداری، بدن شما به مواد مغذی، ویتامینها و مواد معدنی اضافی نیاز دارد.

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *