عکس از چربی خون

چربی خون بالا، بدین معنی است که مقادیر زیادی چربی در خون هستند. این چربیها شامل کلسترول و تری گلیسیرید هستند.


چربی خون بالا

چربی خون بالا، بدین معنی است که مقادیر زیادی چربی در خون هستند. این چربیها شامل کلسترول و تری گلیسیرید هستند. آنها برای عملکرد بدن مهم هستند اما وقتی زیاد باشند، میتوانند افراد را در معرض بیماریهای قلبی و سکته مغزی قرار دهند.

کلسترول 

کلسترول یک ماده دارای چربی است که به طور عمده، زمانیکه کبد، چربیهای اشباع شده موجود در غذاها را میشکند، در بدن ساخته میشود. سپس این کلسترول وارد خون میشود.

کلسترول به دو شکل در خون وجود دارد :

LDL که اغلب آن را به عنوان کلسترول بد میشناسند، چون سبب میشود که کلسترول از طریق جریان خون وارد بدن شود.
HDL که اغلب آن را به عنوان کلسترول خوب میشناسند، چون کلسترول بد خون را کاهش میدهد.

علائم چربی خون بالا

  • احساس سنگینی، خستگی یا کوفتگی در بدن
  • خواب آلودگی
  • سوزش و احساس افزایش حرارت نقاط مختلف بدن به خصوص کف پا که معمولاً در شب تشدید میشود
  • درد‌های نسبتاً مقاوم به درمان در ناحیه ساق و کف پا (و گاهی هم در سایر نواحی بدن)
  • سردرد‌هایی که معمولاً به صورت سنگینی سر خودنمایی میکند
  • خشکی و یا تلخی دهان
  • سرگیجه و گاهی وزوز گوش
  • سردرد، سرگیجه، سنگینی، خواب آلودگی، طپش قلب و علایمی از این دست، پس از مصرف غذا‌های چرب
  • افزایش تعریق بدن
  • ورم و پف کردن صورت

با این حال باید توجه داشت که ذکر علایم فوق به این معنا نیست که تمام کسانیکه دچار افزایش چربی خون میشوند همه علایم فوق را بروز میدهند؛ بلکه اغلب، تنها بعضی از علایم را دارند.

درمان چربی خون بالا

اسید‌های چرب امگا۳

خوراکیهای حاوی امگا۳ میتواند به افزایش کلسترول خوب کمک کند و ریسک ابتلا به بیماری قلبی و عروقی را کاهش دهد. ماهیهای سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ که برای سلامت قلب مفید است، شامل ساردین، ماهی تن، سالمون، ماهی قزل آلا و شاه ماهی است.

گشنیز

استفاده از دانه های گشنیز یک روش خوب برای درمان چربی خون با طب سنتی و گیاهی میباشد. دانه گشنیز با توجه به خاصیتی که دارد، سبب کاهش سطح کلسترول LDL، VLDL، تری گلیسیرید میشود که به عنوان چربی مضر مطرح شده اند. عصاره گشنیز خواص دیگری نیز دارد که میتواند سبب افزایش میزان کلسترول خوب یا HDL شود.

برای استفاده از این درمان 2 تا 3 قاشق دانه گشنیز را در داخل آب جوش ریخته و حدود 10 دقیقه منتظر بمانید تا دم بکشد. سپس میتوانید این دمنوش مفید را نوش جان کنید. البته توجه داشته باشید، استفاده از این دمنوش باید به صورت مستمر ادامه پیدا کند تا بتواند تاثیر خود را بر روی کاهش میزان چربی خون داشته باشد. اما در این مورد باید به توصیه های متخصص طب سنتی نیز توجه نمایید.

روغن زیتون طبیعی

روغن زیتون با کیفیت بالا، دارای ترکیبات ضدالتهاب، آنتی اکسیدانها و مقدار زیادی درشت مغذیهای مفید برای قلب است. هم چنین کلسترول خوب را افزایش میدهد.

حبوبات

یک گروه از گیاهان شامل لوبیاها، نخودفرنگی و عدس، حاوی مقدار بالایی فیبر، مواد معدنی و پروتئین هستند. جایگزین کردن این حبوبات به جای غلات تصفیه‌شده و گوشتهای فرآوری‌شده، میتواند ریسک ابتلا به بیماریهای قلبی را کاهش دهد.

خوردن روزانه ۱۰۰ گرم حبوبات، در کاهش کلسترول بد LDL نقش به‌سزایی دارد.

ماهیهای چرب

ماهیهای چرب از جمله سالمون و خال مخالی، منابع خوبی از اسید چرب بلند زنجیر امگا 3 هستنند. امگا 3 سبب بهبود سلامت قلب شده و با افزایش کلسترول خوب HDL سبب کاهش التهاب و ریسک سکته میشود. لازم به ذکر است که سالمترین راه پختن ماهی، بخار پز کردن یا کبابی کردن آن است، زیرا سرخ کردن ماهی میتواند سبب بالا رفتن ریسک بیماریهای قلبی شود.

سیر

سیر قرنهاست که به عنوان یک ماده در پخت غذا و به عنوان دارو استفاده میشود. ترکیبات گیاهی موجود در سیر به کاهش سطح کلسترول کمک میکند.

شکلات تلخ و کاکائو

کاکائو جز مواد اصلی تشکیل‌دهنده شکلات تلخ است. شکلات تلخ به دلیل وجود فلاونوئید میتواند کلسترول LDL را کاهش و کلسترول HDL را افزایش دهد. اگرچه این موضوع شاید غیرقابل باور به نظر برسد، اما حقیقت دارد.

سرکه سیب

مصرف روزانه فقط یک قاشق سوپ خوری سرکه سیب، به پایین آمدن کلسترول به صورت طبیعی کمک میکند. ثابت شده است سرکه سیب تولید صفرا را افزایش داده و به کبدتان که مسئول پردازش کلسترول است، کمک میکند.

چای سبز

در عین حال که چای سبز خیلی مورد توجه قرار میگیرد، چای سیاه و چای سفید هم خواص مشابه دارند و روی سلامتی تأثیر دارند. یکی از ترکیبات مفید، چای کاتچین است که به فعال کردن نیتریک اسید کمک میکند. این ماده برای کنترل فشار خون مهم است. همینطور از سنتز کلسترول و جذب آن و لخته شدن خون نیز جلوگیری میکند.

ادویه ها

هر روز انواع مختلفی از ادویه‌ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید مثل ریحان، رزماری و زردچوبه که همه آن‌ها سرشار از آنتی اکسیدانهای محافظ قلب هستند و به پایین آمدن کلسترول به صورت طبیعی کمک میکنند.

مغزها و بذرها

به‌عنوان میان‌ وعده یا برای تزئین سالاد و پاستا از این مواد مغذی استفاده کنید. انواع آجیل ساده و بو نداده را انتخاب کنید. بنابر پژوهشهای مختلف، مغزها برای سلامتی قلب مفیدند. مصرف حدود ۶۰ گرم مغز بو نداده در دوره‌ی مشخص باعث کاهش ۵ درصدی LDL میشود.

سماق

اگر روزانه مقداری سماق مصرف کنید چربی خون شما کاهش می یابد. سماق سوخت و ساز بدن را بالا میبرد. با افزودن سماق به ماست یا برنج خود به طور روزانه از آن استفاده کنید. سماق بر روی صفرا اثرگذار است و به این علت باعث کاهش چربی خون میشود.

لبنیات/ کلسیم

به‌دنبال لبنیات کم‌چرب باشید. انواع ماهی کنسروی مانند ماهی تن، ساردین و ماهی سالمون را از قلم نیندازید. اگر به لاکتوز حساسیت دارید یا گیاهخوار هستید، برای تأمین کلسیم میتوانید آب‌میوه‌ها، غلات صبحانه‌ی غنی‌شده با کلسیم، سبزیجات سبزبرگ کلفت را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. ویتامین D که به جذب کلسیم کمک میکند، معمولا به لبنیات افزوده میشود، همچنین در ماهی و زرده‌ی تخم مرغ نیز یافت میشود.

شوید

شوید گیاهی است که بسیار در کاهش چربی اضافی خون مؤثر است. این گیاه را به صورت تازه یا خشک شده میتوانید استفاده کنید. یک روش عالی برای استفاده درمانی از شوید نوشیدن دمنوش آن است.

روغن ماهی

چربیهای امگا۳ موجود در روغن ماهی به کاهش سطح کلسترول خون کمک میکنند که به نوبه خود از بروز چربی خون بالا جلوگیری میکند.

گیاه خار مریم

گیاه خار مریم برای سلامت قلب مفید بوده و با کاهش التهاب و پاکسازی خون و جلوگیری از آسیب فشار اکسیداتیو در شریانها به پایین آمدن سطح کلسترول خون کمک میکند. مطالعات نشان میدهد که خار مریم بخصوص برای بیماران دیابتی که از چربی خون بالا رنج میبرند مفید است.

میوه‌ها و سبزیجات

میوه‌ها و سبزیجات حاوی فیبر هستند که کمک به کاهش کلسترول میکنند. از میوه‌های فصل به عنوان میان وعده استفاده کنید. علاوه بر این بیشتر از غذا‌های حاوی سبزیجات استفاده کنید.

خوراکیهای حاوی نیاسین و کروم

کروم همراه با نیاسین موجب تاثیر محافظتی بر بافت قلب میشود. همچنین کروم برای سوخت و ساز چربیها از جمله کلسترول مورد نیاز است. نیاسین کلسترول ال دی ال را به مقدار ۲۵ درصد کاهش داده و کلسترول خوب را به مقدار ۳۵ درصد افزایش میدهد، به همین خاطر است که باید خوراکیهای حاوی نیاسین را در وعده‌های غذایی خود بگنجانید.

ترک سیگار

سیگار کشیدن به طور مستقیم با افزایش کلسترول بد و تری گلیسیرید مرتبط است، پس ترک آن در درمان چربی خون نقش کلیدی دارد.

خوراکی‌های سرشار از فیبر محلول

فیبر محلول، کلسترول را در سیستم گوارشی بهم متصل میکند و باعث میشود توسط بدن دفع شود. برای این منظور، مقدار زیادی میوه، سبزیجات، آجیل یا مغز‌های جوانه‌زده و دانه‌ها و دیگر خوراکیهای با فیبر بالا مصرف کنید.

 

عکس از چربی خون
چربی خون بالا، بدین معنی است که مقادیر زیادی چربی در خون هستند. این چربیها شامل کلسترول و تری گلیسیرید هستند.

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *