عکس از علائم دیابت

بیماری دیابت

بیماری دیابت یا قند یکی از شایع‌ترین بیماریهای متابولیکی در جهان است که آشنایی با علائم اولیه آن به تشخیص زودهنگام و کنترل این بیماری کمک میکند. ابتلا به دیابت همچنین حمله قلبی، خطر نابینایی و حتی قطع و از دست دادن پا را در فرد مبتلا افزایش میدهد. علائم دیابت نامحسوس و در عین حالی جدی و خطرناک هستند. در این بیماری بدن توانایی لازم برای تولید انسولین یا استفاده‌ی درست از آن را ندارد. قند معمولا در افراد بالای چهل سال یا دارای سوابق وراثتی بروز میکند و فاکتورهای مختلفی مثل کم‌تحرکی،اضافه وزن، چربی یا فشار خون بالا در ابتلا به این بیماری مؤثر هستند.

بطور کلی دو نوع بیماری قند یا دیابت وجود دارد:

• نوع یک که در آن بدن انسولین کم تولید میکند یا اینکه انسولین تولید نمیکند. فقط پنج الی ده درصد دیابت ها از نوع یک هستند و بیشتر در کودکان دیده میشود. در این نوع، بیمار باید روزانه انسولین تزریق کند.

• نوع دو که در آن بدن مقداری انسولین تولید میکند ولی سلولها به انسولین پاسخ نمیدهند. در حدود نود الی نودوپنج درصد دیابت از نوع دو میباشد. این نوع دیابت بیشتر در مردان بالای چهل سال که چاق هستند دیده میشود. میلیون ها نفر از مردم در سرتاسر دنیا مبتلا به دیابت نوع دو هستند ولی از وجود آن خبر ندارند.

در ادامه لیستی از این علائم فهرست شده است که لازم است مطالعه کنید و در صورتی که در مورد شما صدق میکنند، به پزشک مراجعه کنید.

تاری دید

تاری دید اغلب با مدیریت صحیح بیماری دیابت از بین میرود. با این حال اگر این بیماری به حال خود رها شود میتواند منجر به آسیب به رشته‌های عصبی شود. این که رگهای جدید در پشت چشم بر روی رگهای آسیب دیده تشکیل شوند، میتواند بیمار را به نابینایی دائمی دچار کند.

تهوع و استفراغ

وقتی دیابت کنترل نشده به از دست دادن سریع وزن منجر میشود.  یعنی بدن بیمار با سرعتی غیرقابل تحمل چربی میسوزاند. این فرآیند کتون میسازد که ممکن است سطح خطرناکی از آن در خون فرد بیمار تجمع کرده و به ایجاد وضعیت مرگباری موسوم به کتواسیدوز دیابتی منجر شود. این کتون‌ها در بیمارانی که معده حساسی دارند باعث تهوع و حتی استفراغ میشود.

بی‌حسی و درد پاها

بیماری قند باعث سخت شدن شریانها و آسیب به رشته‌های عصبی میشود و این علائم در پاها به طور مشهود خود را نشان میدهند. ترکیبی از گردش خون ضعیف و آسیب به رشته‌های عصبی میتواند به بروز زخمها یا عفونتهای پوستی در پاها منجر شود که به این زودیها ترمیم نخواهند شد. به علاوه از آنجایی که پاها احتمالا بی‌حس نیز شده‌اند، بیمار دیابتی متوجه شدت درد در پاهای خود نمیشود.

کمتر شدن شنوایی

از دست دادن شنوایی یا کم شدن آن میتواند از اولین علائم بروز دیابت باشد. افراد مبتلا به قندخونِ بالا‌تر از سطح نرمال که هنوز نشانه های دیابت در آنها مشاهده نشده است، سی درصد بیشتر از کسانی که سطح گلوکوز خون‌شان نرمال است ممکن است دچار آسیب شنوایی شوند. بیماری قند رگهای خونی و اعصاب گوشِ داخلی را دچار آسیب میکند و این آسیب، شنوایی فرد را کمتر از حد معمول میکند.

گرسنگی و تشنگی بیش از حد

اتفاقی که در دیابت می‌افتد این است که بدن بیمار توان پردازش گلوکز را در خون از دست میدهد. آب از داخل سلولها برای شستن گلوکز اضافی خارج میشود. اما در جریان این فرآیند تمام مواد مغذی مهم برای بدن از جمله گلوکز از بین میروند. برآیند تمام این‌ها ایجاد یک چرخه کم‌آبی و گرسنگی است که خوردن و آشامیدن بیشتر تنها باعث استمرار آن میشود.

کاهش وزن

بدن بیماران دیابتی نمیتواند سوخت لازم را از غذای خورده شده دریافت کند و در عوض برای بقای خود چربی میسوزاند. این فرآیند در درازمدت برای بدن قابل تحمل نیست و نشان میدهد که بیماری قند فارغ از آن که چقدر غذا میخورید، به شما گرسنگی میدهد.

تغییرات پوستی

زمانیکه فرد مبتلا به دیابت میشود، انسولین بالا، رشد سلولهای پوست و ملانین (رنگدانه‌ها‌ی طبیعی) پوست را افزایش میدهد. تراکم رنگدانه‌های تولید شده، باعث به‌وجود آمدن لکه‌های تیره‌تر و مخملی‌شکل روی پوست میشوند.

تکرار ادرار

از آنجا که در بیماران دیابتی آب از تمام سلولهای موجود برای شستن گلوکز اضافی خارج میشود. کلیه‌ها موفق به تصفیه و جذب مجدد این حجم از آب نمیشوند. این امر باعث میشود تا بیمار بیش از حد معمول به دفع ادرار نیاز پیدا کند. این تکرار ادرار علاوه بر کم‌آبی با تاثیر بر خواب شب بیمار باعث خستگی وی نیز میشود.

خارش بدن

از آنجایی‌ که دیابت موجب اختلال گردش خون میشود، بدن خشکی و درد را تجربه خواهد کرد. باوم می‌گوید: از آنجایی‌ که تعدادی از بیمارانی که دیابت آنها تازه تشخیص داده شده بود، از خارش اندامهای انتهایی بدنشان مثل انگشتان دست و پا شکایت داشتند. پزشکان این علامت را هم در کنار سایر نشانه های دیابت قرار دادند. اگر مرطوب‌کننده‌ها این مشکل را برطرف نکند، توصیه میشود حتما فرد مبتلا در مراجعه‌ی بعدی خود به پزشک، موضوع را با او در میان بگذارد.

بوی بد دهان

بوی بد دهان در بیماران دیابتی رایج است. لثه‌های ملتهب و عفونی باعث بوی بد دهان میشود. و حتی میتوانند بر سوخت و ساز بدن نیز تاثیر گذاشته و قند خون را بیش از پیش افزایش دهند. دیگر ریشه بوی بد دهان ناشی از دیابت از کتواسیدوز و سطح بالای کتون در خون ناشی میشود. دیابت اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود، قابل کنترل است. بنابراین نسبت به علائمی که به آن‌ها اشاره شد، هوشیار باشید و اگر هر کدام از این نشانه‌ها را دارید بیدرنگ به پزشک مراجعه کنید.

عکس از علائم دیابت